Synopsis
 
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This chamber opera is a love letter to the regional league of music localities: concert venues, jazz clubs and basement theaters. Places where up and comers crowd in and veterans can once again show what they do best. Too small to make a profit, too loud for the neighbors and much too irrevelant for the news paper’s arts and leisure section.

No wonder it’s difficult for music theater to thrive in these obscure places, but this gap is being closed now.

This piece, which is composed of a vocal quartett and an instrumental sextett, doesn’t need a set nor a curtain. And humble as this opera is: the ideal venue only needs 8 squares meters, enthusiasm and inquisitive guests. In short, every little cool hot spot should have “Hochgeschätztes Tiefparterre” on their performance schedule, allowing the space to transform into an opera house over night.

Synopsis

The music café “Tiefparterre” is the pride and joy of the enterprising owner Donna. Along with her quick-witted daughter Luise, she struggles to scrape together the money for rent, electricity and deliveries each month. Inspite of this though, she feels highly rewarded; through the loyalty of her eccentric core audience and the gratitude of the artists who are invited to use her quaint stage to express themselves every night.

But her precarious life style is being threatend. An unholy alliance of her land lord, aggitated neighbors and an enthusiastic franchiser wants to force her to give up the place. The bothersome club is meant to be replaced by an equally insignificant betting office-with Donna as a franchise profitier. An immoral offer.

Consumed by the demands of the delivery companies and constant quarrels with the land lord, Donna is ready to throw in the towel. But an unexpected encounter with her long lost love Chris, gives her hope. Chris left Donna 20 years ago to fulfill his dream of music in the U.S.A. Although he never got his big break, he managed to gain a lot of respect in the music scene and even released a few albums on known record labels.

Considering his ambitious dreams of the future, she didn’t tell him about her pregnancy and raised their daughter alone in Europe. Will Donna make use of his fame and reputation to breathe life back into the club? She surely has every reason to want something in return. The stakes are high and it’s time to put all the cards on the table: what will it be? A patch work family in the club or continuing alone in a betting office…

 

     

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Ensemble & Direction

Donna (a club owner): Vanja Toscano / Lynne Williams
Luise (her daughter): Sophie Anna Melichar / Bibiane Zimba
Tom (Luise´s admirer) / City Officer: Julian Albert Kranner / Simon Xaver
Chris ( Donna´s ex) / Bailiff: Alexis Lappas / Wolfgang Linhart


Reeds: Andreas Lachberger / Peter Joyce
Trumpet / Flugelhorn: Josef Fuchsberger / Daniel Ott
Trombone: Christoph Lachberger / Christof Mittermeier
Piano: Valentin Schuppich / Gerald Schuller
Contrabass: Gregor Aufmesser / Sebastian Küberl
Drums / Percussion: Fritz Ozmec / Thomas Käfer

Music preparation: Emad Attarzadeh

 

Robert G. Neumayr
Director

www.robertneumayr.com

 

Robert studierte an den Performing Arts Studios Vienna. Nach seinem Abschluss führten ihn Engagements ans Raimund Theater Wien, Theater der Jugend Wien, die Oper Graz, das Volkstheater Wien sowie ins Off-Theater in Berlin, München, Bozen und Ljubljana.

So kreierte er unter anderem die Rollen des „Ältesten Magiers“ in der deutschsprachigen Erstaufführung von Just So!, den „Grinsekater“ in der Uraufführung des Musicals Alice im Wunderland von Henry Mason und Thomas Zaufke und „Ludwig II“ in der Uraufführung Daisy's König, eine Kammeroper über das Leben von Rudolph Moshammer.

Seit den letzten Jahren arbeitet er vermehrt als Autor und Regisseur und ist seit Herbst 2015 künstlerischer Leiter des Open House Theatre Vienna. Regiearbeiten inkludieren A Christmas Carol, The Turn of The Screw, sowie die österreichischen Erstaufführungen von The Timekeepers und Hypnosis. Zuletzt führte er Regie an der Volksbühne Berlin, bei „Endlich Allein“, einem Solo-Chansonprogramm von und mit Mai Horlemann.

     

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Composition & Libretto

Gerald Schuller
Composer

www.geraldschuller.at

1968 geboren in Mistelbach, NÖ

1983 Aufnahme am Konservatorium der Stadt Wien, Jazz Klavier Studium bei Rudi Wilfer

1993 Diplom für Jazztheorie bei Heinz Czadek. Gründung des Vokalensembles „The Rounder Girls“. Umfangreiche Tätigkeit als Live- und Studiokeyboarder sowie als musikalischer Leiter bei diversen Musical und Theaterproduktionen (Metropol, Volksoper, TdJ, u.v.a.m.)

2003 - Lehrtätigkeit am Institut für Popularmusik der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Vorlesungen in den Fächern Komposition und Arrangement, Harmonielehre und Strukturanalyse.

2015/16 Lehrtätigkeit am Institut für Medienkomposition der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Vorlesungen im Fach Jazztheorie und Arrangement sowie Kompositionsunterricht.

Referenzen Filmmusik
„Vollgas“ (Kino Drama 2009)
„What Happiness Is“ (Kino Doku, 2012)
„Tatort – Falsch verpackt“ (ORF, 2012)
„Tatort – Angezählt“ (ORF, 2013)
„Die Gentlemen baten zur Kasse“ (ARTE, 2013)
„Zwischen Rampenlicht und Rotlicht“ (ORF, 2014)
„Von der Rolle“ (Kino Komödie, 2016)

Referenzen / Bühnenmusik
„Tintenherz“, Theater der Jugend (2007)
„Das doppelte Lottchen“, Theater der Jugend (2009)

Referenzen Live
Angelika Kirchschlager, Kurt Ostbahn, Dancing Stars Orchester, Kurier Romy Awards, The Rounder Girls, Karl Ratzer, Harri Stojka, u.v.a.m.

 

Harald Friedl
Librettist

 

 

1958 geboren in Steyr, OÖ

Studium an der Universität Salzburg. Jahrelang in der Sozial-und Kulturforschung tätig. Leiter des Literaturhauses Salzburg bis 1993.

Dokumentarfilme für´s Kino (Auswahl): Land ohne Eigenschaften (2000), Afrika Representa (2003), Aus der Zeit (2006), So schaut´s aus G´schichten vom Willi Resetarits (2008), What Happiness Is(2012), Mein Leben als Apfelbaum (2012). Derzeit in Vorbereitung: BROT.
Für ORF/3sat u.a. Diesseits von Afrika Entdeckung Lesachtal (2004), Vom Orchesterleben Das Tonkünstler Orchester Niederösterreich (2008).

Musik-Produktionen mit den Bands Blaumarot und Scheiblingseder, mit Thierry Zaboitzeff sowie dem Spring String Quartet. Libretto für das agnostische Oratorium Engel sind wir selber, Musik: Michael Radanovics.
Zahlreiche Erzählungen für bibliophile Bücher, Anthologien, Literaturzeitschriften und für Ö1.

Gastdozent an der German Summer School der University of New Mexico, USA; Artist in Residence an der Case Western Reserve University in Cleveland; Lehrbeauftragter für ein Semester an der Universität für Musik und darstellende Kunst in Wien.
Von 2012 bis 2014 Gastprofessor an der California State University Long Beach.


   

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